Sahabat-sahabatku..

Sunday, April 4, 2010

Hari yang betul-betul menguji tahap keimanan..


Assalamua'laikum wa rahmatullahi wabarakatuh...

Sudah lama benar ana tidak menjenguk ke blog, apatah lagi nak mengupdatekan blog..
Beberapa hari ni ana tidak berapa sihat, selepas pulang dari Solo dan Jakarta Indonesia..
Melayan kesihatan anak-anak ana yang tidak sihat, kini ana pula penyambung demam dari anak-anak.. Penyakit itu kan penghapusan dari Allah..ana terima dengan redho dan sabar..Mudah-mudahan ada pahala disisi-Nya...InsyaAllah..
Dalam tidak sihat dan lemah ni..ana mencari kekuatan untuk menaip sebab ade banyak permasalahan yang datang melanda ana, jadi ana fikir ada baiknya ana luahkan disini..buat sahabat ana ...

Kelmarin ana ada chat dengan seorang sahabat, kira pangkat adik..Banyak perkara yang ana bincangkan tentang permasalahan ilmiah, pengalaman dan berbagai lagi.. sampailah masuk dalam bab wahhabi, sahabat ini dengan emosi, menolak agar tidak membicarakan tentang wahhabi... Jadi ana fikir mengapa dia mengelak dari membicarakan fahaman tersebut.. Dari situ ana duga sahabat ana ini tentang pendapat dan fahaman beliau..ternyata sahabat ana ini terlalu emosi dalam mempertahankan tokoh-tokoh fahaman ini.. Dan sahabat ana bilang lebih baik dia diam dari berhadapan dengan org yang jahil... Bukan ana tidak kenal dan tidak tahu sejarah tokoh-tokoh itu semua, cuma ana menduga.. Dan sahabat ana mengatakan ana fanatik mazhab..bagi ana, sahabat ana itu yang terlalu fanatik dengan tokoh tersebut... ikutlah fahaman dan aqidah Ahli Sunnah Wal Jama'ah.. selamat dan menyelamatkan..

Kalau kita sedang mengkaji tokoh-tokoh tersebut jangan pula tokoh-tokoh yang lain sudah tidak dipandang lagi bahkan memperlekeh dan mempertikaikan ulama'-ulama' yang lain... Selain itu sahabat ana ini ade menyatakan didunia sekarang susah untuk menemui lagi Ahlul Bait.. Sungguh ana terkilan.. bahkan menyatakan ulama'-ulama' tersebut Syiah... Astaghfirullah.. sahabat ana ini sudah melabelkan satu fitnah yang ana tidak boleh terima.. Barulah ana nampak pemikiran sahabat ana ini secara terus.. Sungguh apabila emosi tidak dapat dikawal, menampakkan segala keaiban....

Mungkin ade hikmah disebalik apa yang berlaku antara ana dengan sahabat ini.. Mudah-mudahan ukhwah yang terjalin berpanjangan atas kasih sayang dan petunjuk dari Allah..

Sehingga sekarang sahabat ana itu mengelak untuk berchat dengan ana.. Ana doakan perjuangan sahabat atas cahaya kebenaran yang benar sebenarnya dan sentiasa dalam petunjuk dan hidayah dari Allah.. Amin..

Wahai hati...
Aku memohon kekuatan...
Kekuatan cahaya yang terang benderang..
Supaya terpelihara dari segala kepesongan...

Wahai hati...
Tabahlah dikau dalam menempuh segala dugaan yang tidak pernah surut dan padam..
Sedangkan Allah sentiasa bersama orang yang bersabar..

Wahai hati..
Janganlah dikau bersedih atas perkataan manusia yang menghinakanmu
Sungguh Allah lebih tahu akan perihal dirimu..
Sungguh Allah lebih tahu hal yang terdalam di lubuk hatimu..
Sungguh Allahlah yang dapat menyingkap segala rahsia..

Wahai hati..
Tenanglah dikau dalam menghadapi segala situasi..
hiasilah dirimu dengan segala sifat mahmudah..

Akhir sekali dari ana..
Bingkisan kata-kata dari Al-Imam Al-Ghazali..

" Ibadah itu adalah buah dari ilmu, Faedah dari umur, Hasil usaha dari Hamba Allah yang Kuat, Barang berharga dari para Wali(Kekasih Allah), Jalan yang ditempuh oleh mereka yang Mulia, Tujuan dari orang-orang yang mempunyai cita-cita, Syiar dari golongan yang terhormat, pekerjaan dari orang-orang yang berani berkata jujur, pilihan dari mereka yang berwaspada dan jalan menuju ke Syurga..."






No comments:

Post a Comment