Sahabat-sahabatku..

Thursday, January 28, 2010

KEHEBATAN BISMILLAH




Diperolehi keterangan dari sebuah hadis, dari Nabi Muhammad SAW, bahawa sesungguhnya beliau bersabda, “Pada malam aku di isra’kan ke langit, ditunjukkan padaku sebuah taman di syurga. Maka disitu aku melihat ada empat buah sungai iaitu, sungai dari air yang tidak berubah rasa dan baunya, sungai dari susu yang tidak berubah rasanya, sungai dari arak yang lazat rasanya bagi orang-orang yang meminumnya, dan sungai dari madu yang disaring, seperti yang digambarkan Allah dalam Al-Quran:

“Di dalamnya(syurga)ada sungai-sungai yang tidak berubah rasa dan baunya, dan sungai-sungai yang tidak berubah rasasanya, dan sungai-sungai dari arak yang lazat rasanya bagi orang-orang yang meminumnya, dan sungai-sungai dari madu yang disaring, dan didalamnya mereka memperoleh segala macam buah-buahan dan ampunan dari Tuhan mereka.”

( Surah Muhammad, 47: Ayat 15)

Lalu saya bertanya kepada Jibril, “Dari manakah sungai itu berhulu dan ke manakah sungai-sungai itu bermuara?” Jibril menjawab, “Sungai-sungai itu bermuara pada danau Kautsar, dan aku tidak mengerti dimanakah hulunya. Maka tanyakanlah kepada Allah, agar Dia berkenan menunjukkannya padamu.” Lalu beliau berdoa kepada Tuhannya, kemudian datang Malaikat memberi salam kepada beliau, lalu berkata, “Ya Muhammad, pejamkanlah dua matamu!” Maka kupejamkan kedua mataku. Malaikat itu pun berkata kepadaku, “Bukalah kedua matamu!” Ketika kubuka mataku,tiba-tiba aku berada di dekat sebuah pohon dan aku melihat sebuah kubah dari mutiara putih yang pintunya terbuat dari emas merah (menurut keterangan yang lain: dari zamrud yang hijau). Andai seluruh makhluk dunia yang terdiri dari jin dan manusia berdiri di atas kubah itu,nescaya mereka bagaikan seekor burung yang hinggap di atas sebuah gunung, atau bagaikan bola yang dilemparkan ke lautan. Sesudah itu, aku melihat empat buah sungai yang mengalir di bawah kubah ini.

Ketika aku ingin kembali, Malaikat berkata kepadaku, “Mengapakah engkau tidak masuk ke dalam kubah itu?” aku menjawab, “Bagaimana aku boleh memasukinya, sedang pintunya terkunci? Bagaimana pula aku membukanya?” Dia menjawab. “Di tanganmu sudah ada kuncinya.” Aku bertanya, “Dimanakah kunci itu?” Dijawab olehnya, “Kuncinya adalah BISMILLAHIRROHMAANIRROHIIM,” ternyata pintunya terbuka. Kemudian aku masuk ke dalam kubah, dan di situ aku melihat sungai-sungai itu keluar dari empat buah tiang kubah. Ketika aku ingin keluar daripadanya, Malaikat bertanya kepadaku, “Adakah engkau telah melihatnya, ya Muhammad?” Aku menjawab, “Ya, aku telah melihatnya.” Malaikat bertanya lagi, “Lihatlah kembali untuk yang kedua kalinya!” Ketika aku melihatnya lagi, ternyata aku melihat tulisan pada empat buah tiang kubah itu adalah BISMILLAHIRROHMANIRROHIM, dan aku melihat sungai dari air yang berhulu pada huruf mim dari lafaz Bismi, dan sungai dari susu yang berhulu pada huruf ba dari lafaz Jalalah (Allah), dan sungai dari arak yang berhulu pada haruf mim dari lafaz Ar-Rahman, dan sungai dari madu yang berhulu pada huruf mim dari lafaz Ar-Rahim. Maka mengertilah aku bahawa empat buah sungai itu berasal dari BISMILLAH. Sesudah itu Allah berfirman, “Ya Muhammad, sesungguhnya siapa pun dari umatmu yang mengingati Aku dengan nama-namaKu ini dan mengucap BISMILLAHIRROHMAANIRROHIIM dengan hati yang ikhlas, maka aku berikan minuman padanya dari empat buah sungai ini.” Allah akan memberikan dari sisi-Nya suatu pahala yang besar.

2 comments:

  1. assalamualaikum..ana da copy ayat2 dr blog kak wana..harap halalknla..mintk maap x mintk izin dlu..

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum.. Sebarkan Salam Silaturahim hindari salam ancaman..

    ReplyDelete